Hoe doe je een hashtagonderzoek?
12 januari 2022 

Hoe doe je een hashtagonderzoek?

Hashtags, je hebt er vast wel eens van gehoord. Het zijn woorden of combinaties van woorden zonder spaties met een # tekentje ervoor. Bijvoorbeeld #virtueelassistent is hier een mooi voorbeeld van. Hashtags worden vaak gebruikt op social media kanalen, maar waar dienen ze nou voor? En hoe vind je hashtags die bij jou en jouw doelgroep passen? Met dit blog ga ik je dit allemaal uitleggen. Wat hashtags zijn, hoe je een hashtagonderzoek doet en hoe je ze gebruikt.

Zoals gezegd zijn hashtags woorden of korte zinnetjes waar een hekje voor staat. Daarom spreken we in het Nederlands vaak van een hekje. Maar het # teken wordt ook wel een hash, pound of number genoemd. In 2007 werd de # ingevoerd door Chris Messina op Twitter. Hij deed dit met de vraag of het “pound” teken geschikt was om groepen samen te stellen. Het kleine hekje werd al snel populair op Twitter en later werd dit ook overgenomen op andere social media kanalen.

Wanneer je zoekt op een woord in een social media app zoals Instagram weet je hoe lastig het is om een juist resultaat te vinden. Er zijn zoveel posts op een dag dat je zoekt naar een naald in een hooiberg om het woord te vinden dat aansluit bij je content. Dat is waarom je een # teken voor een woord plaatst zodat het een stuk makkelijker wordt om de juiste berichten te vinden. Het kleine tekentje helpt je ook om zelf beter gevonden te worden en in contact te komen met de juiste mensen. Belangrijk om op te letten is dat je niet zomaar wat hashtags onder je bericht plaatst, maar de juiste kiest die passen bij jouw bericht. Denk hier daarom goed over na. Nog een andere goede reden om hashtags te gebruiken is dat je bij jouw doelgroep voorbij kunt komen, zonder dat zij jouw volgen. Dat is mooi om te weten toch!

Instagram virtueel assistent

Op Instagram kun je bij je bericht 30 hashtags plaatsen. Dit kan onder je bericht of in de eerste reactie. Het is niet gegarandeerd dat 30 hashtags ook voor meer bereik zorgt. De ene expert zegt dat 3 hashtags beter is, terwijl de ander weer 20 roept. Zelf test ik hier mee en kijk wat bij mij het beste resultaat oplevert. Waar wel een verschil in zit is waar je de hashtags plaatst. Veel mensen vinden het mooier om hashtags in de eerste reactie te plaatsen. Heb ik zelf ook een hele lange tijd gedaan. Qua bereik maakt dit helemaal niets uit, maar wel als je gevonden wilt worden. Door hashtags in de post zelf te plaatsen, heb je een grotere kans dat je bericht hoger op de zoekpagina van de hashtag komt te staan.

Hoe weet je nu waar je op moet zoeken qua hashtags? Daarvoor is het hashtagonderzoek. Wanneer je in de zoekbalk een woord typt en je klikt op “Tags” dan kom je op de pagina van die hashtag terecht. Een hashtag die ik veel gebruik is bijvoorbeeld #virtueelassistent. Als je vervolgens naar deze pagina gaat dan zie je berichten staan waarin deze hashtag is gebruikt. Ik doe regelmatig onderzoek voor mezelf of voor mijn klanten. Als ik hashtagonderzoek doe dan zoek ik op specifieke hashtags die passen bij mijn posts, maar ik zoek ook naar hashtags die mijn doelgroep gebruikt. Hoe ik dat doe ga ik je nu verder uitleggen.

Begin met hashtaglijsten

Je begint met het maken van 1 lijst. Hierop zet je alle hashtags waarvan je  denkt dat ze handig zijn om te gebruiken. Ik denk hier zelf altijd goed over na:

  • Welke hashtag past bij mijn bedrijf?
  • Wat zijn de juiste hashtags die passen bij mijn expertise?
  • Welke hashtag gebruikt mijn ideale klant?
  • Let op de grootte van de hashtag. Ik gebruik meestal geen hashtags onder de 500 en niet meer dan 900.000.

Deel de lijst in op grootte

Nu heb je als het goed is een lijst met heel veel woorden (hashtags). Het is de bedoeling dat je hier verschillende lijsten van gaat maken die je indeelt in grootte. Ik maak zelf altijd deze vier rijen:

  • Een rij met kleine hashtags tot en met 5.000
  • Een rij met wat meer bereik van 5.000 tot en met 40.000
  • Een rij met 40.000 tot en met 100.000
  • En een rij met grote hashtags van 100.000 tot en met 900.000
inplannen social media berichten

Hashtaglijsten maken op thema’s

Als de bovenstaande stappen zijn afgerond heb je al een groot deel van je onderzoek klaar. Nu start ik met het maken van de definitieve lijsten per contentthema. Dit hoeft natuurlijk niet maar ik vind dit prettig werken. Zo past mijn hashtag altijd bij het onderwerp waar ik over schrijf. Zorg ervoor dat je bij elke lijst die je maakt verschillende groottes gebruikt. Wissel het per lijst af en gebruik niet alleen maar hele grote hashtags van bijvoorbeeld 500.000 in één lijst.

Als je de stappen uit dit blog uitvoert dan kom je al een heel eind met je hashtagonderzoek. Ik kan me voorstellen dat het de eerste keren behoorlijk lastig is. Vooral als je het ook voor klanten gaat doen. In mijn Instagram training leer ik je alles over Instagram en daarin mag natuurlijk een hashtagonderzoek niet ontbreken. Schrijf je in en start vandaag nog!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in, dan ontvang je binnenkort de inspiratiemail in je mailbox!

50%
Je bent er bijna!
Op welk e-mailadres wil je de inspiratiemail ontvangen?
Ik schrijf me in!
Your information is safe with us

Volg mij op Instagram! 

Wekelijks deel ik veel tips en inspiratie voor VA's.