Online zichtbaar zijn – Hoe doe je dat?

Online zichtbaar zijn kost tijd, heel veel tijd. Ik snap dat het vaak voelt als ‘moeten’ en dat je daardoor minder inspiratie krijgt. Van je plan om 3 x per week iets te posten en 1 keer per maand een blog te plaatsen op je website komt niets terecht. Toch is het heel belangrijk om zichtbaar te zijn online, zodat mensen je tegenkomen, gaan herkennen en je niet vergeten. De afgelopen 2 jaar heb ik veel trainingen gevolgd op het gebied van social media en daardoor durf ik mezelf expert te noemen op dit gebied. Met dit blog wil ik je laten zien hoe jij je online zichtbaarheid vergroot en hiermee met plezier aan de slag kunt gaan. Zonder dat het uren van je tijd kost.

Download mijn e-book hier en ga direct aan de slag met 8 concrete tips!

Online zichtbaar zijn is onmisbaar in deze tijd.

In deze tijd is het meer dan ooit belangrijk om online zichtbaar te zijn. Je moet jezelf onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Zorg dat je uniek bent en maak content zoals niemand anders dat doet. Om als virtueel assistent zichtbaar te zijn, heb je verschillende mogelijkheden.

Website

Wil je gevonden worden, dan moeten mensen wel weten dat je bestaat en wie je bent. Dit doe je door een mooie website te maken. Een goede website hoeft niet duur te zijn, maar is heel belangrijk voor je online vindbaarheid. Bedenk van tevoren wat jij met je website wilt bereiken. Hou goed je doelgroep in gedachten tijdens het schrijven van je website teksten. Schrijf pakkende teksten, die je lezer prikkelt, inspireert en raakt.

E-mailmarketing

Heb je een gratis weggever? Maak dan gebruik van e-mailmarketing, zoals bijvoorbeeld Mailblue.
Jij geeft dan door middel van een gratis weggever waarde in ruil voor een e-mailadres. Of verstuur wekelijks een nieuwsbrief waarop mensen zich kunnen inschrijven. Ik verstuur zelf ongeveer 3 keer per maand een inspiratiemail. Ik vermeld dit vaak in mijn stories op Instagram, zodat mijn volgers dit weten en zich kunnen inschrijven voor deze mail. Wil jij ook mijn inspiratiemail ontvangen? Klik dan op deze link en schrijf je in.

Blogs

Een blog is ideaal om online zichtbaar te zijn. Met een blog deel je kennis en laat je zien dat jij de expert bent. Om je blog onder de aandacht te brengen kun je deze delen op jouw social mediakanalen. Één van mijn populairste blogs is de uitleg die ik geef over de tool Later.

Social media kanalen

Social media is de perfecte plek om bestaande en nieuwe klanten te ontmoeten. Er zijn verschillende platforms waarop jij jezelf en jouw diensten kunt laten zien.

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • TikTok
  • Etc.

Op alle kanalen zichtbaar zijn kost veel tijd. Ik raad je daarom aan om 1 of 2 kanalen uit te kiezen waarop je actief aanwezig bent. Dit kun je beter doen, dan bijvoorbeeld op 4 kanalen een beetje aanwezig zijn. Vanaf het moment dat ik echt actief aan de slag ging met Instagram, heeft mij dit heel veel gebracht. Bedenk daarnaast ook wat je met social media wilt bereiken. Zorg voor een goed plan en ga aan de slag met een duidelijke strategie.  

Geen plan zonder doel

Met een goede strategie bereik je eerder jouw doelen. Voor je met social media aan de slag gaat en een plan maakt is het belangrijk om je doelen te weten en te begrijpen. Wat wil jij bereiken met jouw website, social mediaberichten en blogs? Bijvoorbeeld:

‘Met mijn blog, wil ik jou als virtueel assistent inspireren, hoe jij online zichtbaar kunt zijn voor jouw doelgroep en hoe je makkelijker berichten maakt zonder dat het voelt als moeten.’

De dik gedrukte tekst hierboven is een voorbeeld van een doelstelling. Andere doelstellingen kunnen zijn:

  • Wil je jouw lezer informeren?
  • Wil je dat jouw bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief?
  • Wil je dat bezoekers jouw weggever downloaden?
  • Wil je meer bezoekers naar je website?
  • Wil je dat ze tot aankoop over gaan van een dienst?
  • Wil je entertainen?
  • Etc.

Ideale klant – Voor wie schrijf jij?

Naast dat jouw doel helder is, is het belangrijk om te weten voor wie je schrijft. Voor wie wil jij werken? En wat wil jij doen? Wanneer dit duidelijk is, schrijf je een post of blog veel makkelijker, omdat je weet wie je ermee wilt bereiken. Er zijn verschillende manieren om je ideale klant te omschrijven.

Begin met het creëren van een persona. Dit doe je als volgt:

  • Naam – Ja het helpt echt als je hem of haar een naam geeft.
  • Geslacht – Is jouw ideale klant een man of een vrouw of misschien wel allebei.
  • Leeftijd – Hoe oud is jouw ideale klant? Je schrijft heel anders voor iemand die 35 is dan voor iemand die 60 is.
  • Eigenschappen – Welke eigenschappen heeft jouw persona?
  • Waar loopt jouw persona tegenaan?
  • Wat bied jij als oplossing?
  • Etc

Zelf heb ik mijn persona heel uitgebreid omschreven, wel twee a4 blaadjes vol. Dit helpt mij enorm bij het schrijven van content.



Contentplanning

Als je weet wat jouw doel is, wie jouw ideale klant is en op welke social media kanalen je zichtbaar wilt zijn, dan is het tijd om content te gaan maken. Je kunt je website gaan vullen, blogs gaan schrijven en zichtbaar worden op social media.

Content schrijven kan soms zorgen voor frustratie. Herkenbaar? Is het jou wel eens overkomen dat je languit op de bank lag, na een dag hard werken en je ineens omhoog schiet? Oeps je moet nog wat posten op Instagram of je blog moet nog gepubliceerd worden. Ik raad daarom aan om met een contentplanning te werken.

Zelf heb ik een hele fijne en handige contentplanner gemaakt voor 2021.

Door te werken met een planner heb je overzicht en weet je, wat je waar en wanneer deelt. In een content planner plan jij voor een week of bijvoorbeeld voor de hele maand al jouw content. Content voor je socials, blogs en voor je nieuwsbrief. In de contentplanner die ik heb gemaakt, is er ook een apart tabblad voor je hashtags en kun je de namen van je afbeeldingen kwijt. Hierdoor bespaar jezelf veel tijd en heb je alles overzichtelijk bij elkaar in 1 document. Daarnaast staan er ook honderden handige inhaakdagen in. Zelf vind ik dit heel fijn ter inspiratie voor mijn social media berichten.

Zelf aan de slag

Ik hoop dat ik je met mijn blog heb kunnen inspireren om aan de slag te gaan met jouw online zichtbaarheid. Als virtueel assistent is online zichtbaar zijn echt heel belangrijk. Ik heb dat zelf ondervonden. Op dit moment zit ik vol met de leukste klanten. Ruim 90% van mijn klanten komen via Instagram en dat komt voor een groot deel door mijn social media strategie die ik dagelijks toe pas.

Blijf je het lastig vinden om te bedenken wat je kunt plaatsen? Wil je meer rust, structuur en een duidelijk plan? Dan heb ik iets waar je wellicht geïnteresseerd in bent, namelijk de training: ‘Online zichtbaarheid voor VA’s’. Deze training start op 1 maart en bestaat uit verschillende modules. In deze onlinetraining leer ik je alles over:

  • Online zichtbaar zijn
  • Schrijven met een doel
  • Wie is jouw ideale klant?
  • Werken met content thema’s
  • Een strategie maken
  • Een uitgebreide module over Instagram
  • En nog veel meer!

Wil jij dit ook? Meer informatie over de training kun je lezen door op de onderstaande link te klikken:

Training online zichtbaarheid voor VA's